tisdag 15 april 2014

Japansk lönn - Acer palmatum 'Purple Ghost'

I min lönn-bibel 'Japanese Maples The Complete Guide to Selection and Cultivation' skriven av J.D. Vertrees & Peter Gregory, 4:e upplagan, på sidan 213, längst ned i högra hörna finns en bild på Acer palmatum Purple Ghosts blad. Det jag såg fick mig att googla efter fler bilder och efter att ha sett dessa var jag fast. Jag blev glad när jag såg att den gick att köpa i Tyskland. Väntan var lång men nu är den i alla fall här och jag är överlycklig.

Denna lönn är en av lönnarna i Ghost serien. Det som är speciellt för denna serie är den stora kontrasten mellan bladnervers färg och själva bladets färg. Serien är skapad av Talon Buchholz från Oregon. Purple Ghost kommer från ett frö från 'Shigitatsu Sawa' med trolig pollenförälder 'Kasagi Yama' och är en av de finaste i serien. Den kan bli 4 m hög och ca 2 m bred.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar