fredag 25 april 2014

Rödbladig ormhassel - Corylus avellana 'Red Majestic'

Kärlek vid första ögonkastet. Ja, så till den grad att jag tom köpte en till min systers trädgård. Ja, så gick det till för tre år sedan när jag för första gången snubblade över en rödbladig ormhassel. Då bodde jag i lägenhet så syrran fick sig en buske i present. Så nu när jag har en egen trädgård kom det inte på tal att försöka motstå frestelsen att köpa denna när jag väl såg den på Flyinge plantshop. 

Färgen på de unga bladen är helt fantastisk men jag vet att den kommer förvandlas till mörktgrön mot sommaren.

Tom hängen är rosa-röda!


Det sägs att den rödbladiga ormhassel inte har lika krokiga grenar som den vanliga ormhasseln. Just nu håller jag inte riktigt med om det. Får återkomma med en uppdatering när den har växt till sig lite.

Syrrans ormhassel har blivit knappt tio cm högre på de här tre åren hon har haft den och det bekräftar det jag har läst om denna fina buske - de växer extremt långsamt. Min står i stark skugga under förmiddagen och får direkt sol enbart på eftermiddagen. Det kommer knappast göra att den kommer växa snabbare. Ormhassel sägs inte ställa speciella krav på jordkvalité och bör vara härdig till zon 4. Blir ca 3 m hög.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar